Direct dit artikel delen:

Interview met Lammy Huizing eigenaar van KOOZAA

Laatste update 14 januari 2019 om 20:33

Lammy Huizing bij Fontana

Lammy Huizing bij Fontana

In onze webshop vind je verschillende Groninger streekproducten. Ze hebben allemaal een verhaal. Wij vinden het belangrijk om dit verhaal te vertellen. Daarom hebben wij de makers van deze producten geïnterviewd. Deze keer het verhaal van Lammy Huizing en haar KOOZAA verzorgingslijn die bestaat uit natuurlijke koolzaadolie.

Lammy vormt met Huizing Massage een belangrijk onderdeel van het bekende kuuroord Fontana in Bad Nieuweschans. Gasten van wellnessresort Fontana kunnen voor verschillende behandelingen bij haar terecht. De experts en medewerkers van Fontana hebben aan de wieg gestaan bij de ontwikkeling van de KOOZAA huidverzorgingslijn. Op dit moment gebruiken ze het product dagelijks. Lammy was bereid om een paar vragen over de KOOZAA verzorgingslijn te beantwoorden.

Blueberry Box: Wat kun je vertellen over jezelf?

Lammy: Ik ben Lammy Huizing-Stoker, geboren te Drachten en opgegroeid in Bakkeveen. Eerst werkzaam in de stad Groningen en daar heb ik mijn echtgenoot Martin Huizing ontmoet. Samen wonen we al 20 jaar in Middelstum op het hogeland. We hebben een lieve zoon genaamd Jort en deze jongeman is alweer 10 jaar oud.

Samen zijn we eigenaar van Huizing Massage BV en het bedrijf KOOZAA BV. We pachten ruimtes in het kuuroord en wellnessresort Fontana Bad Nieuweschans en wij bedrijven ons eigen bedrijf daar binnen. Dit is een massagestudio waar 22 professionals werkzaam zijn.

Blueberry Box: Hoe ben je op het idee voor deze producten gekomen?

Lammy: Het idee is in Fontana Bad Nieuweschans ontstaan. Rond 2010 voerde Fontana het Green Key label in. We werkten op dat moment met koolzaad massage olie dachten we…. Door de invoering van Green Key hebben we alle producten onderzocht en beseften wij dat er met een ‘soort van’ koolzaadolie wordt gewerkt. Toen dacht ik… wat zal het mooi zijn als we een olie hebben die afkomstig is van de koolzaad boeren hier uit de omgeving…. dit zal toch super zijn.. ja en toe ging het balletje rollen.

Blueberry Box: Hoe ben je gestart met het realiseren van je idee?

Lammy: Via via kwam ik in contact met de voorzitter van de Koolzaad boeren vereniging Colzaco. Zij maakten al een tijd koolzaad olie voor dressings en voor bakken en braden genaamd Brassica en Hollands Goud. Kunnen wij de gewonnen olie dan ook niet omturnen tot een olie voor de huid?

Contact gezocht en gevraagd hoe beginnen we zo iets?
De boeren waren erg enthousiast en wilden zeker mee werken!

Dan volgt het aanvragen van subsidie, het schrijven van een ondernemersplan want een nieuw product ontwikkelen kost geld. Maar 1 product ontwikkelen is zonde werd er gezegd door de producent. Er volgde een heel traject waar uiteindelijk de huidige producten uit zijn gekomen.

Blueberry Box: Wat maakt jouw product bijzonder?

Lammy: Ons product maakt zichzelf heel bijzonder! Het is direct afkomstig van de koolzaad boeren hier uit de regio namelijk Noord-Nederland. Prachtige bloeiende koolzaadvelden kenmerken het voorjaar van Groningen. De hele omgeving kleurt dan goudgeel en ruikt heerlijk naar koolzaadbloesem. Het product vind ik hierdoor heel uniek. Je ziet het letterlijk groeien.

Het product zelf is voor veel mensen een zacht en prettig product om te gebruiken. Probleemhuiden en zelfs mensen met psoriasis hebben er baat bij en dit doet het plantje volledig zelf. Verzorgingsproducten zijn altijd producten waar vitamines aan toegevoegd dienen te worden en dit product heeft dat al van nature in zich. Het plantje zelf bevat vitamine A en E dus wat wil je nog meer?

Blueberry Box: Waar komt de naam KOOZAA vandaan?

Lammy: KOOZAA ontstond na een dag brainstormen met reclamebureau Yellow. Dat bleek een hele uitdaging te zijn. Er bestaat al heel veel en de naam dient gedeponeerd te worden. Door simpel wat letters weg te laten ontstond de naam KOOZAA en later het mooie logo erbij, strak en simpel maar wel klasse!

Blueberry Box: Welke rol speelt duurzaamheid voor jou persoonlijk?

Lammy: Duurzaamheid wordt voor iedereen steeds belangrijker en ik vind het zelf ook een belangrijk iets. We hebben daarom geprobeerd het product ook zo zuiver en puur mogelijk te houden.

Blueberry Box: Welke tip heb je voor mensen die ook een product willen realiseren?

Lammy: Als je een nieuw product wilt realiseren zorg dan dat je uniek bent en blijft!!! En blijf vooral lekker dicht bij jezelf.

Op zoek naar een KOOZAA geschenk?

De KOOZAA producten als een geschenk geven? Hier vind je de geschenken

Nog verhaal?

Wil je nog een interview lezen? Bekijk hier alle interviews met onze makers

Direct dit artikel delen: